Jak psát blog

by - 31.1.14

Není žádný návod, který by vám řekl, jak to dělat správně. Je jen spousta tipů a triků, které vám pomohou proklestit si mezi dalšími blogy svou cestu a najít si vhodný styl, který bude vyhovovat nejen vám, ale i vašim čtenářům. Nějakými tipy se řídím i já a ráda bych vám představila pár nejznámějších z nich.


Obecné:

Pište o tom, co vás baví a o tom, v čem se alespoň trochu vyznáte. Zvolte si téma, jakým se chcete na blogu zaobírat a kterým směrem se chcete vydat. Pokud nejste zběhlí v kosmetických recenzích a v testování kosmetiky vůbec, nenuťte se do ničeho. Pokud se budete k něčemu přemlouvat, vaše články budou přesně takové - nucené. V takových případech nepíšete blog pro své potěšení, ale proto, že je to pro vás povinnost. A pro mě, pokud se něco stane povinností, začínám to pomalu nesnášet, tak pozor, ať si tím neznechutíte celé blogování.

Prezentujte své názory a nepřebírejte názory jiných. Pokud chcete být originální a úspěšnou blogerkou, tak si uvědomte, že názory cizích lidí a blogerů vám takovou slávu nezajistí. Spíše vás ještě shodí před čtenáři. Pište tedy výhradně své názory a pocity, lidé přece chtějí číst vás a ne myšlenky někoho, koho jste našly jinde na blogu nebo internetu.

Ukažte lidem, s kým mají tu čest! Lidi zajímá, kdo sedí na druhé straně, fotí ty krásné fotky a píše ty skvělé články! Věřte si a nestyďte se za sebe, právě kvůli vám a vaší osobnosti lidé váš blog čtou, tak proč se schovávat? Prozraďte na sebe pár zajímavostí, sdělte základní fakta. Dobrým prezentačním prostředkem jsou také videa, do kterých jsem se s obavou též pustila. S prvním natáčením se budete bát, ale věřte mi, že na další natáčení se budete těšit!

Plánujte si články a aktivitu dopředu. v případě, že máte blog o všem, nebude se vám stávat, že budete mít třikrát za sebou recenzi kosmetiky apod. Plánovat se dá ale i víc, než jen samotné postování. Naplánujte si, kdy budete fotit, kdy budete psát. Vaše články budou pak lepší, nebudou psané ve stresu s tím, že "musím něco napsat, protože jsem dlouho nic nepřidala".


Nepsané zásady:

Používejte své autorské fotografie. Nestahujte si ke svým článkům fotky někoho cizího z jeho blogu. Pokud už nějakou takovou fotografii potřebujete, uveďte zdroj. Mnohdy je těžko dohledatelný původní autor fotografie, v tomto případě uvádím zdroj, kde jsem fotografii stáhla. Pokud máte všechny fotky z jednoho portálu, stačí zdroj uvést jen jednou na konci. Někdy se používání cizích fotografií neubráním ani já, je to zejména v případech, kdy ty mé nedokáží vystihnout to, co chci čtenářům sdělit.

Nekopírujte někoho jiného! A teď to myslím doslova, nekopírujte články, které najdete jinde na blogu. Bohužel mám tu čest se slečnou, která v momentě, kdy objevila můj blog, založila si svůj vlastní a mé články, slovo od slova, včetně fotek, zkopírovala na svůj blog a vydávala za své! Pokud chcete napsat článek, který vás zaujal jinde na blogu, odkažte na to: " U blogerky xxx mě zaujalo yyy a ráda bych vám to představila ze svého pohledu..." nebo citujte část textu, který vás zaujal! Nikdy ho nevydávejte za svůj!

Pište gramaticky správně, včetně interpunkce a diakritiky. Ano, každému se stane, že občas někde zapomene udělat čárku mezi slovy. Ale vypouštět je úmyslně, protože se vám nechce / nemáte čas / nemáte chuť a kdo ví, co dalšího?! V tom případě se pak nedivte, že váš blog nikdo nečte.
Pokud si nejste jistí, jaké I/Y napsat ve slově, použijte pravidla českého pravopisu, najít se dají i na internetu. A psaní bez diakritiky? To si nechte do SMS zpráv nebo do chatu na Facebooku, na blogu nikdo nechce luštit slova bez háčků a čárek. Před publikováním článku doporučuji si ho po sobě pořádně přečíst, předejdete chybám a překlikům.

Oddělujte odstavce, aby se text lépe četl. Čtenář se potřebuje mezi odstavci nadechnout, nechte mu pro to prostor. Nejen, že se budete v textu odděleném odstavci lépe orientovat, ale bude se vám v něm i lépe hledat a číst. Jak najdete větu, u které jste skončili v textu bez odstavců? Jen těžko.
Dovedete si představit, že by tento článek byl v jednom odstavci jako souvislý text bez tučně vyznačených výrazů? Fuj!

Pište stručně a jasně, čtenář nepotřebuje žádnou omáčku okolo. A vy ji také nepotřebujete. Chcete něčím zaplnit prostor? Použijte více fotografií nebo více fakt, sdělte proč a jak. Důležité věci nebo to, na co chcete poukázat a upoutat čtenáře, můžete zvýraznit. Doporučuji používat ztučnění písma, nepoužívejte podtržení, plete se to s odkazy a navíc to ještě přeseká písmenka, kterým koukají nožičky dolů.

Foťte kvalitní fotografie. Ano, vím, že každý nemá zrcadlovku. Ale věřte, že tím to není. Krásné fotky se dají pořídit i s obyčejným kompaktem. Počkejte si na lepší světlo, nefoťte brzy ráno a pozdě večer, v šeru. Nepřidávejte na blog rozmazané fotky, na kterých není jasné, na co má fotka poukázat. Fotky přidávejte vždy velké. Osobně doporučuji velikost "Extra velké", nikomu se nechce klikat na maličké fotky a každou zvlášť si prohlížet v návaznosti na text.

Používejte titulky, které zaujmou. Ne nadarmo se říká, že obal prodává. Titulek je jako reklama. Když vás upoutá, prohlédnete si ji. V případě, že vás upoutá titulek, klikáte. Nikdo nechce nudné a mdlé spojení, které nenadchne. Titulek by měl také ale dávat najevo, o čem bude text pojednávat, myslete na to při jeho vybírání.

Ptejte se. Nejlepší jsou otázky na konec, kdy nenuceně vybídnete čtenáře k odpovědi. "A jaký názor máte na tuto problematiku vy? / Zkoušeli jste tento produkt? Vyhovoval vám? / Líbí se vám tento nápad?"

Publikujte články pravidelně. Nemusí to být každý den nebo každé pondělí, středu a pátek. Dejte si ale třeba závazek, že dvakrát do týdne (samozřejmě podle vašich možností!) napíšete článek. Publikujte raději méně článků, ale kvalitnějších, než abyste pokaždé "zaplácli" prostor odbytým postem. S články si vyhrajte, nemusíte ho připravit za hodinu, ale nějaké články se vyplatí připravovat déle, klidně i několik dní. Alespoň ze začátku je důležité dodržovat nějakou pravidelnou frekvenci, aby si vaši čtenáři dokázali zvyknout na váš režim.


Blogerky sobě:

Nesoupeřte s ostatními blogery. Vím, že chcete, aby byl váš blog lepší, než ten, který má xxx nebo yyy, ale tím, že budete házet špínu jedna na druhou a vzájemně se před čtenáři shazovat, ničeho významnějšího nedosáhnete, jen toho, že vaši čtenáři vás opustí.

Odkazujte na články, které vás zaujaly jinde, spolupracujte s nějakou další blogerkou. Nebuďte lakomí a nesyslete si články, které se vám líbí jen pro sebe. Díky sdílení můžete získat jen další a další čtenáře.

Čtěte a komentujte si blogy navzájem, pozvěte čtenáře jiného blogu na návštěvu k sobě. Nicméně ne takto: "Pěkné. Přijďte se podívat na můj blog xxx." !!! Pokud mi někdo toto napíše do komentáře, už z principu se k němu nepodívám. Proč? Evidentně můj článek ani nečetl a chce jen získat čtenáře k sobě. Ano, ráda se dívám na vaše blogy, ráda očumuji kdekoli jinde. Ale "pěkné"?! Co trochu svůj názor rozvést, abyste zamaskovali to, že chcete jen získat čtenáře?

Spolupracujte s různými eshopy a obchody. Ale ne za každou cenu! Nelíbí se vám spolupráce, kterou vám nabídli? Nechcete jejich produkty zkoušet? Nechcete dělat reklamu kosmetice na vašem DIY blogu? Řekněte ne! Samozřejmě slušně a zdvořile. Nedělejte něco, co nechcete jen proto, že dostanete něco zdarma!
Nikdo vám spolupráci ještě nenabídl a vy zoufale něco chcete? Počkejte si, v této chvíli se to vyplatí víc, než vzít první, která vám přijde pod ruku, ačkoli se vám nelíbí.

Pro zajímavost moje bilance: 5 uskutečněných spoluprací / 27 odmítnutých. Ne, opravdu ze sebe nebudu dělat blbce jen proto, že mi někdo napíše, abych publikovala článek o tom, jak je to a to skvělé, když mi to ani nedají k vyzkoušení nebo mi nabídnou směšnou slevu 10 Kč na zakoupení daného produktu.


Jak nalákat čtenáře?

Odpovídejte na komentáře, které vám čtenáři zanechají. Vy se zeptáte na konci článku, čtenáři zareagují a zanechají komentář se svým vlastním názorem nebo se svou zkušeností a vy jim pak můžete poděkovat nebo jejich odpověď doplnit, zeptat se na cokoli dalšího, proč takový názor, proč taková zkušenost. Nemusíte samozřejmě odpovídat na každý komentář, pokud se vás čtenář ale na něco zeptá, je slušnost mu odpovědět.

Komentujte blogy s podobnou tématikou, kterou se zabýváte na svém blogu a pozvěte čtenáře i k sobě. Nikoli však výše zmíněným způsobem: "Pěkné. Přijďte se podívat na můj blog xxx." !!!

Založte si různá sociální média, stránku na Facebooku, Instagram, Bloglovin, Pinterest... a dejte čtenářům možnost sledovat vás i jinde. S médii to nepřehánějte, nepotřebujete jich mít deset, mějte jen ty, které skutečně používáte a využíváte! Založím si Twitter, protože je to moderní a má ho každý? Ne!

Pořádejte giveaway. Soutěže nalákají čtenáře, kteří chtějí vámi nabízenou věc vyhrát. Můžete dát jako jednu z podmínek sledování na nějakém mediálním kanálu zmíněném výše. Nedávejte jako podmínku sleduj na Facebooku, na Instagramu, na Bloglovin, na Pinterestu, na Twitteru, na Tumbrl, na Youtube, na tom a na tom! Tohle čtenáře zaručeně odradí!! Dejte jim na výběr, stačí přece, když vás budou sledovat na jednom kanálu.
Do giveaway dávejte jen pěkné, nejlépe nové předměty. Nikdo nebude chtít polovinu šamponu, který vám nevyhovuje nebo vyschlý lak na nehty, který je vám líto vyhodit. Obětujte pár korun ve prospěch vašeho blogu a kupte čtenářům něco, co se jim bude líbit a využijí to.

all pics via weheartit
Kterými zásadami a tipy se řídíte vy? Máte nějaký další, který vám tu chybí?

Doufám, že vám tyto tipy pomohou zlepšit váš blog a přilákají vám více čtenářů, kteří se k vám budou rádi vracet. Jsem moc ráda, že jste se mnou a že den co den přichází noví čtenáři, moc si vás vážím a jako důkaz toho chystám velkou kosmetickou giveaway, která přijde již brzy!

Veronika

You May Also Like

51 komentářů

Čtenáři